Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Dordrecht is in de late middeleeuwen één van de rijkste en grootste steden van Holland.

Het inwoneraantal groeit van 2800 inwoners in 1250 naar 10.000 in 1470. Inwoners van steden zijn vrije burgers. Ze hebben, net als de stad zelf, andere rechten dan mensen die buiten de stad wonen. Kooplieden worden schatrijk. Aan de havens staan grote stenen huizen met wijnkelders en opslagzolders. De meeste mensen, zoals wevers, leerbewerkers en schoenmakers, wonen een stuk kleiner, eenvoudiger en verder van het water.

Bijzondere vondsten

Veel van deze schoenen lijken misschien voor dames, maar dat is niet zo! Mannen, vrouwen en zelfs kinderen dragen in de middeleeuwen vaak hetzelfde model. De verfijnde opengewerkte schoenen zijn voor de elite en niet bedoeld om veel op te lopen. In de middeleeuwen is de mode voor schoenen overal hetzelfde. Van Londen tot Praag en dus ook in Dordrecht. De ontwerpen zijn dan wel hetzelfde, maar schoenen worden op maat gemaakt. Buiten draag je onder je schoenen een houten trip. Zo blijven je leren schoenen schoon en droog.

Blokfluit

Tijdens een opgraving bij Huis te Merwede vindt professor Renaud een blokfluit in de waterput. De datering staat niet vast, maar het zou één van de oudste van Europa kunnen zijn.

Houten blokfluit

Blokfluit

collectie archeologie

ca. 1350-1421

Leistenen

Een leerwerker oefent en schets op leistenen. Hier zien we de kruisiging van Christus.

Steen waarin een afbeelding is geschetst. Het lijkt wel Jezus aan het kruis.

Leien met ontwerpschetsen gevonden op het Statenplein

collectie archeologie

1300-1400

Messchede

Een mes is bestek, gereedschap en wapen tegelijk en wordt gedragen in een messchede. Deze schede heeft een extra vakje voor een knijpschaar, dat er zelfs op is afgebeeld. In een vakje aan de achterkant past een kleine aanzetstaal, om je mes dagelijks mee aan e scherpen.

Leren bewerkte messchede

Messchede

collectie archeologie

1350-1400

Foedraal

Dit foedraal zou de hoes voor een trommel kunnen zijn, maar nergens in Europa is iets vergelijkbaars gevonden. De decoraties met jacht- en fabeldieren zijn opmerkelijk: in de buitenste rand achtervolgen vliegende draken rennende (wind)honden en andersom. In het midden staat een eenhoorn tegenover een ridder met schild, zwaard en pothelm. Zijn lichaam is half man, half leeuw. Onder hem springt een hond achter een hert aan. Het lijkt een mythologisch jachttafereel.

Ronde leren bewerkte foedraal

Foedraal collectie archeologie

collectie archeologie

1300-1400

Kerken en kloosters

Dordrecht stond vol met kerken, kloosters voor mannen en kloosters voor vrouwen. Allemaal katholiek, want in de middeleeuwen is er in Nederland maar één christelijk geloof. In de kerk vereren mensen God, Jezus Christus, Maria en allerlei heiligen. In Dordrecht komen twee bekende kloosters, de Augustijnen en de Minderbroeders (Franciscanen). Het klooster van de Augustijnen was op de plek waar nu Hof van Nederland is gevestigd.

Plavuizen van het Franciscaner- of Minderbroedersklooster aan de Voorstraat - 1338-1400

Plavuizen van het Franciscaner- of Minderbroedersklooster aan de Voorstraat

collectie archeologie

1338-1400

Pelgrimsinsignes

Voor de middeleeuwse gelovige is een pelgrimstocht de ultieme droom. Alleen de allerrijksten kunnen de reis naar het Heilige Land betalen, anderen moeten het doen met bedevaartsplaatsen dichter bij huis. Daar aangekomen kopen ze een insigne: als aandenken én als bewijs dat ze de tocht hebben volbracht. In Dordrecht zijn insignes opgegraven van heilige plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje, Italië en Israël.

Bloedwonder van Boxtel

Rond 1380 maakt de priester van Boxtel het altaar klaar voor de mis, maar morst wijn op het altaardoek. Hij probeert de rode vlekken er tevergeefs uit te wassen. Pas op zijn sterfbed vertelt hij dat hij het doek verpestte. Maar wat hij vertelt klinkt wonderlijk: hij knoeit witte wijn en er zijn rode vlekken… Dat moet het bloed van Christus zijn! Het insigne toont de priester en het altaarkleed met de omgestoten wijnkelk. Er zijn nog resten rode verf op te zien.

Stalen beeldje van een mannetje

Bloedwonder van Boxtel

collectie archeologie

1380-1425