Hoe gebruik je cultureel erfgoed om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken in je burgerschapsles? En hoe voer je deze gesprekken op een veilige én leuke manier manier?
Op deze gratis docentenmiddag kun je inspiratie opdoen voor je eigen burgerschapslessen, aan de hand van verschillende methodieken, werkvormen en thema's in museum Hof van Nederland. Hierbij gebruiken we steeds een voorwerp uit het museum als middel om een dialoog te voeren in de burgerschapsles - of deze nu plaatsvindt in een klaslokaal of museum. De handvatten die je hier aangereikt krijgt zijn ook uitstekend te gebruiken in lessen over o.a. geschiedenis, maatschappijleer en kunst/erfgoed.
Er zijn twee workshoprondes. In de workshops in het museum ga je zelf aan de slag met de voorwerpen in het museum. Eerst in de rol van leerling, daarna als docent. Er zijn twee rondes waarin je kunt kiezen uit de activiteiten hieronder. Tussendoor en op de borrel na afloop is er ruim de tijd om collega's te spreken, ervaringen uit te wisselen en te netwerken.
Klik op een onderwerp naar keuze:
Visible Thinking is een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde didactiek die – zoals de vertaling al luidt – het denken zichtbaar maakt. Harvard University heeft de afgelopen decennia talloze interessante werkvormen ontwikkeld, die ervoor moeten zorgen dat kritische vragen stellen niet alleen in het klaslokaal gebeurt, maar dat de leerling in de buitenwereld deze vragen ook blijft stellen (zonder aanwezigheid van een leraar). We proberen enkele Visible Thinking werkvormen uit die wij zelf in het museum gebruiken, bij museumobjecten die een link hebben met burgerschap. Het gesprek wordt gefaciliteerd door een museumdocent. Daarna ga je onder begeleiding aan de slag met een idee voor je eigen les.
Leerlingen hebben vaak snel een mening paraat, maar hoe zorg je ervoor dat ze deze mening kunnen beargumenteren en respectvol luisteren en reageren? Tijdens deze docententraining leer je lastige onderwerpen bespreekbaar te maken in een veilige setting. Je krijgt praktische handvatten om direct toe te passen in jouw lessen. Deze training wordt gegeven door een trainer van Schooldebatteren.nl.
Kansengelijkheid is een hot topic. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle nieuwsberichten over de toeslagenaffaire en etnisch profileren. Door een aantal werkvormen uit onze burgerschapslessen te ondergaan, worden onderwerpen zoals vooroordelen en de privileges die je wel/niet hebt – en hoe dit je leven kan beïnvloeden – bespreekbaar gemaakt. Het gesprek wordt gefaciliteerd door een museumdocent. Daarna ga je onder begeleiding aan de slag met een idee voor je eigen les.
Voor wie niet eerder in museum Hof van Nederland is geweest: een rondleiding in sneltreinvaart langs de hoogtepunten van het Hof. Wat zijn de topstukken, de belangrijke verhalen over vrijheid vroeger en nu en hoe gaan we erover in gesprek met scholieren?. De rondleiding wordt gegeven door de educator van het museum.
Programma
- 14.30 Welkom
- 14.45 Workshopronde 1
- 15.30 Uitwisselingsmoment
- 15.45 Workshopronde 2
- 16.30 Afsluitende borrel
Kernwoorden
Gesprek | Vakoverstijgend | Interactief | Burgerschap | Geschiedenis | Erfgoed | Maatschappijleer | Wereldoriëntatie | CKV
Voor wie
Leerkrachten en docenten uit het PO, VO en MBO.
Toegang & aanmelden
De toegang voor deze middag is gratis, maar graag wel even aanmelden via dit formulier.